HİRAGANA ALFABESİ | JAPONCA DERSLERİ 1



  Hiragana alfabesini öğrenirken en ilk sorulan sorulardan biri, nasıl harfleri aklımızda tutacağımız. Bugün sizlere kendi yöntemimden bahsedeceğim.

 Alfabe sesli harfler, K sırası, S sırası şeklinde ayrılıyor. Ben her gün ezberlemek istediğim sıraları, aldığım bir çıktı kağıdının yanına 1. Gün yazarak öğreneceklerimi latin harfleriyle okunuşunu bir kareli deftere yazdım.

 Mesela ilk olarak sesli harflerle başlayacaksam, onları normal yazılışlarını bir kere alt alta yazdım ve yanına bir çizgi çektim; böylece Japonca karakterleri sayfa sonuna kadar yazabildim.

 Daha sonra, Youtube'da bulduğum bir kanalda -sizlerle postun sonunda paylaşacağım- harflerdeki çizgilerin sırayla nasıl konması gerektiğini gösteren videoyla birlikte karakterleri sayfanın sonuna kadar yazdım.

 Bir kağıtla kapatıp aşağı, öğrendiklerimi hafızamdan tekrar bu şekilde tekrar edip diğer kısma geçip aynısını, gün içinde öğreneceklerim bitene kadar yazdım.

 Tüm harfleri ezberlediğimi düşündüğümde defterde boş bir sayfa açarak yazdım, eğer unuttuğum bir harf olursa geri dönüp bakıyor sonra ezberleyene kadar yazıyordum. Gün sonunda, harfleri öğrendiğim videonun sonuna paylaşılan o harfleri içeren kelimeleri tekrar tekrar yazıyor ve Quizlet isimli uygulamaya not alıyordum.

 Bir sonraki gün geri döndüğümde, tüm öğrendiklerimin üzerinden geçiyor ve sonrasında yeni harfleri öğrenmeye başlıyordum.

 Youtube'da takip ettiğim kanalın linki: https://www.youtube.com/watch?v=1AMfCY8sm0E&list=PLPSfPyOOcp3SxDZf7gkbApq_PrJsGf7Pn

 Bu Youtube kanalında, her sıra bir güne ayrılarak toplam 10 günde öğrenmenizi düşünerek hazırlanmış ama ben kendi sürecimde 3 günü birleştirerek öğreniyordum. Kendi sınırlarınızı bilerek hareket etmeni bu yüzden önemli.


 Hiragana Alfabesini Öğrenirken Bilinmesi Gereken Kurallar:


  • Sesli harfler ve n/m harfi dışında alfabe dakuten veya tenten adı verilen, karakterin sağ üst köşesine atılan iki tırnak işaretiyle farklı varyasyonlara sahip olabiliyor. か (ka) bir dakuten eklentisi aldığında が bu şekilde görünüyor ve okunuşu "ka" yerin "ga" oluyor.
  • つ (tsu) karakteri, kendinden sonra gelen karakterin önüne boyutları daha küçük bir şekilde yazıldığında gelecek harfin daha vurgulu okunması gerektiğini gösteriyor.

       Örnek:

       かこいい (ka-kko-i-i) şeklinde okuması gerçekleştirilen bu kelime "havalı" anlamına geliyor. Oradaki (tsu) karakteri kendinden sonra gelen (ko) karakterinin daha vurgulu okunmasına sebep oldu.


  • い (i) karakteri, çoğu kelimenin sıfat dönüşümünde kullanılır.

      Örnek:

      あお (a-o) kelimesi "mavi" anlamına gelirken; あお (a-o-i) "mavi olan" yani "mavi" kelimesinin sıfat anlamına geliyor.


  •  Alfabenin H sırası, dakuten alabildiği gibi handakuten adı verilen bir eklenti daha alabiliyorlar. Karakterin sağ üst köşesine içi boş bir yuvarlak çizerek H harfi P harfi gibi okunabiliyor.


      Örnek:

      は (ha) karakteri dakuten aldığında: ば (ba)
      は (ha) karakteri handakuten aldığında: ぱ (pa)

  • は karakteri, cümlede özneyi belirten olarak kullanıldığında (ha) yerine (wa) şeklinde okunur.

      Örnek:

      これほしです。(Bu bir çift chopstick.)
      Romaji Yazılışı: (kore wa hashi desu.)
      -Bu cümlede "hashi" yani chopstickleri özne yerine koyan (ha) karakteri oldu.


  • へ (he) karakteri hareket eden bir şeyi anlatmak için kullanılır. Böyle bir durumda (he) yerine (e) şeklinde telaffuz edilir.


       Örnek:

       がっごういく。(Okula gideceğim.)
       Romaji Okunuşu: (gakkou e iku.) Bu cümlede küçük (tsu) karakteri kullanıldığı için (ko) vurgulanarak okunuyor, dikkat edin.


  • を (wo) karakteri, nesneyi belirten ektir. Böyle durumlarda (o) şeklinde telaffuz edilir.

      Örnek:

      ペンかしてください。(Lütfen bana kalemini ver.)
      Romaji Okunuşu: (pen-o-ka-shi-te-ku-da-sa-i) Cümlede altı çizili bölüm, nesne yani kalemi belirtmek için.


  •  ん karakteri, farklı kelimeler içindeyken (n) veya (m) okunuşuyla farklılık gösterebilir.


 Site Tavsiyesi:

 Okumak istediğiniz Japonca bir metin olursa bu linkteki adrese giderek yazılarınızı okutabilirsiniz:
https://www.japanese.io/

 Umarım dersi faydalı bulmuşsunuzdur, yorumlara zorlandığınız veya anlamadığınız noktalar olursa yazmayı ihmal etmeyin. Elimden geldiğince, internetten araştırmanıza yardımcı olarak serüvenimde bildiklerimi sizlerle paylaşacağım.





 Bir sonraki Katakana dersimizde görüşmek üzere, kendinize iyi bakın.



4 yorum:

Blogger tarafından desteklenmektedir.